Ontwikkeling van de romp is één van de basis elementen bij een nieuwbouwschip. Er wordt altijd naar de laatste technieken gekeken of deze toepasbaar zijn op nieuwbouw. Denk hierbij aan de stroomlijn van het onderwaterschip waar zo min mogelijk weerstand moet zijn. Voorstuwing wordt nauwkeurig afgestemd op de inzet van het schip. Vaarroutes zijn een grote factor op het bepalen van het motorvermogen. Gepast motorvermogen heeft een aanzienlijke bijdrage in het beheersen van CO2 uitstoot en exploitatiekosten. De motoren zijn voorzien van een nabehandelingsysteem (scrubber / Adblue).
De laatste nieuwbouwschepen (droge lading) zijn uitgerust met schroefasgeneratoren. De energie die de schroefas tijdens de vaart levert gaat hiermee niet verloren. De schroefasgenerator zet de omwenteling van de as naar stroom om. Deze energie wordt gebruikt voor de algemene stroomvoorziening aan boord (stuurhut, woning etc).
Tevens wordt energie naar het 48 accu’s metende accupakket geleid. Dit accupakket geeft energie voor minimaal 12 uur aan de woningvoorziening en sputpalen af. Deze oplossing maakt een aggregaat (65kw) merendeel overbodig en heeft een besparing van 10 liter gasolie per uur.